Redaktor Naczelny hotelarskiego serwisu branżowego zobowiązany do publikacji dwóch sprostowań prasowych

Na łamach hotelarskiego serwisu branżowego ukazały się artykuły, które zawierały nieścisłe i nieprawdziwe informacje dotyczące Klienta RKKW. Na tej podstawie prawnicy RKKW wystąpili do Redaktora Naczelnego z pisemnymi żądaniami sprostowań. Redaktor Naczelny zamieścił dwa sprostowania, ale zrobił to w sposób niezgodny z przepisami Prawa prasowego – w zakresie miejsca oraz sposobu publikacji. Do Redaktora Naczelnego skierowano więc wezwanie do usunięcia z serwisu wadliwych sprostowań oraz do ponownej ich publikacji w sposób zgodny z wymogami ustawy Prawo prasowe (PrPras). Redaktor Naczelny usunął wadliwe sprostowania, ale jednocześnie odmówił ich ponownej publikacji powołując się na rzekome błędy formalne (których uprzednio nie adresował w ramach tzw. trybu naprawczego).

 

W związku nieuzasadnionym działaniem Redaktora Naczelnego sprawa trafiła do sądu. W toku procesu prawnicy RKKW przedstawili szeroką argumentację co do zasadności powództwa wskazując, że:

 

  • publikacja sprostowań nastąpiła przy zastosowaniu zabiegów umniejszających powadze i treści sprostowań, a sam sposób i miejsce publikacji był niezgodny z PrPras;
  • zarzuty Redaktora Naczelnego co do rzekomych błędów formalnych sprostowań są bezprzedmiotowe, bo zostały podniesione po upływie ustawowego terminu i jako takie w ogóle nie powinny być przez Sąd brane pod uwagę;
  • kompozycja i treść sprostowań była zgodna z PrPras, w tym sprostowania były rzeczowe;
  • zarzut stosowania „strategii” SLAPP jest pozbawiony sensu w sprawach o publikację sprostowania prasowego.

 

Sąd Okręgowy nie podzielił argumentacji Redaktora Naczelnego, w tym co do rzekomego nadużycia prawa, a jednocześnie w całości podzielił argumentację prawników RKKW – KWAŚNICKI, WRÓBEL & Partnerzy oraz nakazał publikację sprostowań dwóch artykułów zgodnie z żądaniami. Sprostowania mają zostać opublikowane zarówno na głównej stronie serwisu, jak i bezpośrednio po tekstem każdego z artykułów i mają być widoczne tak długo, jak dostępna jest publikacja. Wyrok jest prawomocny.

 

Klienta w sporze reprezentowała r. pr. Aneta Pankowska – Partner oraz r. pr. Aleksandra Rudzińska – Associate.

czytaj także.

Wygrana Klienta RKKW w sporze o uzgodnienie treści księgi wieczystej

16 grudnia 2024

Zobacz więcej

Klient RKKW odzyskuje spółkę wskutek skutecznych działań polubownych

19 listopada 2024

Zobacz więcej

RKKW doradza przy inwestycji kapitałowej MMI

31 października 2024

Zobacz więcej