Dzięki rozpowszechnieniu się komunikacji elektronicznej coraz popularniejsze staje się wykonywanie pracy przez pracowników, w całości lub częściowo, poza siedzibą pracodawcy. Aktualnie na mocy Kodeksu pracy[1] („KP”) jedyną formą wykonywania czynności na rzecz pracodawcy poza zakładem pracy jest telepraca.
Z kolei regulacja dotycząca pracy zdalnej ma charakter doraźny, gdyż została wprowadzona w wyniku epidemii COVID-19, na mocy tzw. ustawy covidowej[2] („Ustawa COVID”). Z powodu dużej popularności pracy w trybie zdalnym, czyli tzw. home office, ma ona zagościć w KP na stałe, jako rozwiązanie do stosowania w warunkach typowych, nie tylko nadzwyczajnych.[3]
OBOWIĄZUJĄCY STAN PRAWNY
TELEPRACA na podstawie KP
Telepraca została uregulowana w rozdziale IIB KP. Do cech charakterystycznych dla tego rodzaju pracy zalicza się (i) regularne wykonywanie pracy, (ii) wykonywanie pracy poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oraz (iii) przekazywanie pracodawcy wyników pracy przez telepracownika w szczególności za pośrednictwem tego rodzaju komunikacji. Wszystkie powyższe warunki muszą zostać spełnione, aby wykonywanie obowiązków wobec pracodawcy mogło zostać uznane za telepracę.
Telepraca niekoniecznie musi być wykonywana w domu. Pracodawca oraz telepracownik mogą umówić się na wykonywanie określonych czynności, w zależności od ich charakteru, częściowo w biurze, lecz także w innych miejscach, chociażby w samochodzie.
Na podstawie KP interesy telepracownika są zabezpieczone na wiele sposobów. Po pierwsze, pracodawca nie ma prawa wypowiedzieć umowy o pracę w przypadku (i) gdy pracownik nie wyrazi chęci na wykonywanie pracy w formie telepracy, a także (ii) zaprzestania wykonywania pracy w formie telepracy. Co więcej, zakazana jest dyskryminacja pracownika z powodu podjęcia pracy w formie telepracy oraz odmowy jej podjęcia, w tym pracownika powinny dotyczyć takie same zasady jak pozostałych pracowników w odniesieniu do nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania, czy dostępu do szkolenia.
PRACA ZDALNA na podstawie Ustawy COVID
Wykonywanie pracy w trybie zdalnym uregulowane zostało w art. 3 Ustawy COVID, na podstawie którego jej wykonywanie pracodawca może polecić pracownikowi przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz przez okres 3 miesięcy po ich odwołaniu.
O pracy zdalnej można mówić gdy jednocześnie jest (i) określona w umowie o pracę oraz wykonywana (ii) na polecenie pracodawcy, (iii) poza miejscem jest stałego wykonywania, (iv) przez czas oznaczony.[4]
Polecenie wykonywania pracy zdalnej na podstawie Ustawy COVID może nastąpić w dowolnej formie, (i) jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i (ii) pozwala na to rodzaj pracy. Polecenie takie powinno zostać wydane na określony okres czasu, ponadto może zostać w każdym czasie cofnięte.
Zatem pracownik musi mieć obiektywnie możliwość wykonywania danej pracy z domu. W przeciwnym wypadku wykonywanie obowiązków na rzecz pracodawcy w trybie zdalnym nie jest możliwe.[5]
Na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewniania narzędzi i materiałów, a także obsługi logistycznej potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej, opierającej się na środkach bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jeżeli pracownik zdecyduje się na użycie innych materiałów lub narzędzi, musi pamiętać o poszanowaniu i ochronie informacji poufnych, a także pozostałych prawnie chronionych tajemnic i informacji.
Ponadto, w ramach polecenia pracodawcy, pracownik może zostać zobowiązany do prowadzenia ewidencji wykonanych czynności.
TELEPRACA a PRACA ZDALNA
Telepraca charakteryzuje się mniejszą elastycznością w porównaniu do pracy zdalnej, gdyż nie może być wykonywana w sposób nieregularny. Telepraca wiąże się również z większą ilością obowiązków po stronie pracodawcy dotyczących BHP, zapewnienia pracownikowi sprzętu oraz ponoszenia kosztów jego użytkowania. Ponadto, telepraca wykonywana jest na podstawie porozumienia, a praca zdalna zostaje polecona jednostronnie przez pracodawcę.
PLANOWANE ZMIANY
PRACA ZDALNA zamiast TELEPRACY na podstawie KP
Zgodnie z zaprezentowanym przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw z 18.05.2021 r., w miejsce przepisów o telepracy wprowadzone do KP mają być na stałe postanowienia o pracy zdalnej, w części wykorzystujące dotychczasowe brzmienie regulacji dotyczących telepracy. Projekt ustawy jest na etapie opiniowania.
Powyższe w dużej mierze spowodowane jest niską popularnością wykorzystywania telepracy w praktyce, a także licznymi sygnałami oraz postulatami napływającymi od pracowników i pracodawców, aby wprowadzić pracę zdalną na stałe do KP.[6]
Poniżej znajdują się najważniejsze założenia projektowanych postanowień o pracy zdalnej na gruncie KP:
Autorem wpisu jest Pola Sarnowska, Associate w Kancelarii RKKW.
***