20 lipca 2021
Portal Rejestrów Sądowych ruszył 1 lipca 2021 r. Od tego dnia sądy przyjmują wnioski o ujawnienie zmian w rejestrze przedsiębiorców KRS tylko w formie elektronicznej.
Zapowiadana od dawna elektronizacja postępowania rejestrowego weszła w życie 1 lipca 2021 r. Zmiany jakie przyniosła nowelizacja ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym szczegółowo opisywaliśmy tutaj. Warto tu jedynie przypomnieć, że w świetle nowych przepisów wnioski o wpis zmian w rejestrze przedsiębiorców mogą być składane wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Portalu Rejestrów Sądowych.
Portal Rejestrów Sądowych (PRS) jest nową platformą internetową, która umożliwia m.in. składanie i przesyłanie drogą elektroniczną wniosków, załączników i dokumentów do sądów rejestrowych lub Centralnej Informacji KRS oraz odbieranie korespondencji z sądów i Centralnej Informacji KRS. Przyjrzyjmy się zatem jak działa i jak wygląda tak ważny – z punktu widzenia przedsiębiorców – system.
Przede wszystkim należy podkreślić, że Portal Rejestrów Sądowych ma przejrzystą szatę graficzną i jest przyjazny dla użytkowników. Intuicyjnie prowadzi korzystających poprzez kolejne kroki służące poprawnemu złożeniu stosownych wniosków i pomaga uniknąć najczęstszych błędów m.in. pozostawiania pustych pól, których wypełnienie jest obligatoryjne.
W celu złożenia do sądu rejestrowego elektronicznego wniosku o wpis do KRS należy posiadać konto w Portalu Rejestrów Sądowych. Możliwość założenia konta w Portalu mają jedynie użytkownicy posiadający kwalifikowany podpis elektroniczny, Profil Zaufany lub e-dowód.