3 lutego 2021
W dniu 01.01.2021 r. w życie weszły przepisy ustawy z dnia 31.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (dalej jako: „Ustawa”) wprowadzające zmiany do Kodeksu cywilnego (dalej jako: „KC”) oraz do Ustawy o prawach konsumenta. Zmiany wprowadzone w Kodeksie cywilnym oraz w Ustawie o prawach konsumenta rozszerzają ochronę przysługującą osobom fizycznym – konsumentom – w transakcjach z przedsiębiorcami także na osobę fizyczną – przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.
O niektórych zmianach wprowadzanych przez ww. ustawę – znaną również jako Pakiet Przyjazne Prawo, pisaliśmy już w poprzednim artykule.
Dotychczas ochroną konsumencką objęty był jedynie konsument w rozumieniu art. 22 [1] KC, a zatem osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsument, uważany za słabszą stronę stosunku prawnego, może liczyć na stosunkowo szeroką ochronę oraz ułatwienia zapewnione m.in. przez przepisy Kodeksu cywilnego. Ustawodawca postanowił rozciągnąć ochronę przewidzianą dla słabszej strony stosunku prawnego także na osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zawierającą umowę „bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej”.
Katalog uprawnień przysługujących przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi
Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy zawierana umowa nie ma dla niej charakteru zawodowego (dalej jako: „Przedsiębiorca”), zyskała ochronę w zakresie:
Warto podkreślić, że powyższych uprawnień, zgodnie z art. 70 Ustawy, nie stosuje się do umów zawartych przed dniem 01.01.2021 r.
Komentarz autora
Przedsiębiorca, który zawiera umowę niemającą dla niego charakteru zawodowego, traktowany jest w sposób analogiczny do konsumenta – zyskuje ochronę konsumencką, jako słabsza strona stosunku prawnego. Rozwiązanie wprowadzone przez Ustawę ma na celu ochronę Przedsiębiorcy, który przy zawieraniu danej umowy nie występuje jako profesjonalista. Problematyczna może jednak okazać się kwestia ustalenia czy dana umowa ma dla Przedsiębiorcy charakter zawodowy. Jeden z głównych wyznaczników – a więc ujawniony w CEIDG przedmiot działalności – nie zawsze będzie bowiem odpowiadał faktycznemu przedmiotowi działalności Przedsiębiorcy.
Autorką wpisu jest aplikantka radcowska Paula Kowalska, Junior Associate w Kancelarii RKKW.