4 kwietnia 2022
Anna Urbaniak
Jak wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, Ministerstwo Sprawiedliwości opracowało projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych, której celem jest m.in. ułatwienie spółkom utworzonym zgodnie z porządkiem prawnym państw członkowskich UE prowadzenie działalności na rynku wewnętrznym UE poprzez zapewnienie im narzędzi prawnych w celu dokonywania zmian organizacyjnych, tj. wprowadzenie jednolitych ram prawnych dla przekształceń i podziałów transgranicznych oraz zmiany dotyczące połączeń transgranicznych oraz poprzez wykorzystanie narzędzi cyfrowych.
Powyższe wynika z konieczności implementacji dyrektywy 2019/2121 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do transgranicznego przekształcania, łączenia i podziału spółek (Dz.U.UE.L.2019.321.1 z dnia 2019.12.12; dalej jako: „Dyrektywa 2019/2121”) oraz z konieczności uzupełnienia implementacji dyrektywy 2019/1151 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w sprawie spółek (Dz.U.UE.L.2019.186.80 z dnia 2019.07.11; dalej jako: „Dyrektywa 2019/1151”).
Projekt m.in. przewiduje przepisy ochronne, w odniesieniu do następujących grup podmiotów, których interesy w wyniku transgranicznego przekształcenia mogłyby zostać naruszone:
W zakresie mechanizmów ochrony wspólników (akcjonariuszy) mniejszościowych projekt przewiduje rozwiązania polegające na:
W zakresie mechanizmów ochrony wierzycieli w projekcie zawarto m.in. następujące rozwiązania:
Środki ochronne w odniesieniu do pracowników przewidziane w projekcie to m.in.:
Ponadto w projekcie znalazły się środki służące wykonaniu wyroku TSUE w sprawie C-106/16 Polbud Wykonawstwo oraz prowadzące do implementacji założeń przewidzianych w Dyrektywie 2019/2121 oraz w Dyrektywie 2019/1151. Środki te:
Powyższe mechanizmy wpłynąć mają w swoim założeniu na zmniejszenie stopnia zróżnicowania regulacji w ramach jednolitego rynku, który prowadził dotychczas do dużych dysproporcji w poziomie konkurencji w państwach członkowskich. Jak wskazuje Ministerstwo Sprawiedliwości (projektodawca), rozwiązania przewidziane w projekcie ponadto zmierzać mają do uproszczenia procedur reorganizacji spółek oraz ułatwić transformacje polskich spółek, wprowadzając analogiczne do przewidzianych w procedurach transgranicznych rozwiązania (łączenia uproszczone i podział przez wyodrębnienie).
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2022 r.
***
Autorami wpisu są aplikantka adwokacka Anna Urbaniak, Junior Associate w Kancelarii RKKW oraz Jan Ośka, Junior Associate w Kancelarii RKKW.