PRAWO KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – weszło w życie

12 listopada 2024
Aneta Pankowska

10 listopada 2024 r. weszło w życie nowe Prawo komunikacji elektronicznej („PKE”), zastępujące dotychczasowe Prawo telekomunikacyjne. Celem ustawy jest m.in. zapewnienie lepszej ochrony konsumentów oraz usprawnienie działania rynku telekomunikacyjnego.

Na jakie zmiany i nowe obowiązki nakładane na przedsiębiorców działających na rynku telekomunikacyjnym warto zwrócić uwagę?

  • Kogo obejmują nowe przepisy – poza dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (np. operatorzy komórkowi), PKE nakłada obowiązki na podmioty świadczące publicznie dostępne usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystujące numerów, którymi są np. dostawcy poczty elektronicznej, komunikatorów czy videochatów.
  • Dostarczenie podsumowania warunków umowy warunkiem skuteczności oświadczenia woli konsumenta – dostawca usług jest zobowiązany do dostarczenia konsumentowi (na trwałym nośniku) zwięzłego podsumowania warunków umowy, zawierającego najważniejsze informacje, w tym cenę usługi, czas trwania umowy oraz zasady jej przedłużania i rozwiązywania. Uchybienie temu obowiązkowi spowoduje nieskuteczność zawieranych z konsumentem umów.
  • Ograniczenie długości obowiązywania umów z dostawcami usług – nowe przepisy wprowadzają jednolite zasady dotyczące maksymalnego czasu trwania umów konsumenckich, ograniczając go do 24 miesięcy. Ma to pozwolić konsumentom swobodniej wybierać dostawców usług.
  • Ograniczenie możliwości jednostronnej zmiany warunków umowy – ograniczenie to tyczy się zarówno okoliczności zmian jak i ich treści, m. in. tak wprowadzone zmiany mają być na korzyść abonentów bądź nie pociągać za sobą negatywnych dla nich skutków.
  • Dostępność informacji – obowiązek publikowania na stronach internetowych aktualnych i jasnych informacji o oferowanych usługach, ich cenach, warunkach umowy oraz udogodnieniach, w sposób dostępny i czytelny dla wszystkich konsumentów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ma to na celu zapewnienie równego traktowania wszystkich klientów. Przykładem spełnienia tego obowiązku jest chociażby możliwość odsłuchania treści strony.
  • Przejrzystość – ustawa zobowiązuje operatorów do dostarczania konsumentom prostych i jasnych warunków umowy, jednocześnie wprowadzając bardziej przejrzyste zasady naliczania opłat w celu ochrony konsumentów przed ukrytymi dodatkowymi kosztami. Co więcej, niedające się usunąć wątpliwości mają być rozstrzygane na korzyść konsumenta.
  • Model opt-in marketingu bezpośredniego – PKE ujednolica zasady dotyczące pozyskiwania zgód marketingowych (dotychczas zawarte zarówno w prawie telekomunikacyjnym, jak i ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Każdy bezpośredni kontakt marketingowy będzie wymagał zgody odbiorcy spełniającej standardy RODO (tj. konkretnej, świadomej, jednoznacznej i dobrowolnej).
  • Zapewnienie tajemnicy komunikacji elektronicznej – dostawcy usług komunikacji obowiązani są do zapewnienia bezpieczeństwa danych o użytkowniku, treści przekazywanych komunikatów, czy danych o lokalizacji, a przede wszystkim do przetwarzania tych informacji w sposób ściśle określony w PKE (np. po uzyskaniu dodatkowej zgody użytkownika na przetwarzanie danych o lokalizacji).
  • Zwrot środków z konta prepaid – dostawcy usług będą zobowiązani do zwrotu konsumentom niewykorzystanych środków z konta prepaid w przypadku wygaśnięcia konta. Dotychczas środki te przepadały, jednak nowy obowiązek zapewni użytkownikom możliwość odzyskania środków z doładowań.
  • Łatwy dostęp do porównania ofert – konsumenci otrzymają dostęp do niezależnej, bezpłatnej porównywarki ofert, której funkcjonowanie zapewnia Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ma ona umożliwić porównanie i wybór najlepszej z usług dostępu do internetu oraz usług komunikacji.

 

Wraz z wejściem w życie PKE, warto upewnić się:

  • czy uzyskane dotychczas zgody marketingowe odpowiadają standardom wprowadzanym przez nową ustawę,
  • wprowadzić przedumowne podsumowania głównych elementów umowy,
  • zapewnić czytelność i równość dostępu do informacji o świadczonych usługach,
  • zapewnić tajemnicę komunikacji elektronicznej.

Nowe przepisy, które mają na celu ułatwienie konsumentom korzystania z rynku telekomunikacyjnego, mogą stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, ale jednocześnie stwarzają szansę na rozwój i poprawę konkurencyjności.

 

czytaj także.

Fundacja rodzinna w praktyce - szkolenie organizowane przez C.H. Beck

19 listopada 2024

Zobacz więcej

RKKW zapobiega sądowemu zakazowi działalności Klienta

7 listopada 2024

Zobacz więcej

The Legal 500 - Najwyższa pozycja w rankingu satysfakcji Klientów.

31 października 2024

Zobacz więcej

III FORUM ODBUDOWY UKRAINY (PAIH)

12 czerwca 2024

Zobacz więcej

Sejm uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów

24 maja 2024

Zobacz więcej

Fundacja rodzinna po roku funkcjonowania – szanse i zagrożenia

22 maja 2024

Zobacz więcej

NDA jako podstawa do rozpoczęcia negocjacji

22 kwietnia 2024

Zobacz więcej

Puste faktury a odpowiedzialność karna

16 kwietnia 2024

Zobacz więcej

Greenwashing

10 kwietnia 2024

Zobacz więcej

Projekt ustawy o ochronie sygnalistów przyjęty przez Radę Ministrów

10 kwietnia 2024

Zobacz więcej

„Sygnaliści” oficjalnie w projekcie ustawy

15 marca 2024

Zobacz więcej

'Ustawa o ZUS' a uchwała Sądu Najwyższego

19 lutego 2024

Zobacz więcej