10 kwietnia 2024
Aneta Pankowska
Przedsiębiorcy zyskają oręż do walki z nieuczciwymi konkurentami
Wchodzi w życie nowa unijna dyrektywa – Dyrektywa 2024/825 z dnia 28.02.2024 r. zwana także dyrektywą greenwashingową, która wprowadza zakaz ogólnych i niekonkretnych oświadczeń dotyczących ekologiczności.
Greenwashing to coraz powszechniejsze zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub przedsiębiorstwo go wytwarzające są w zgodzie z naturą i ekologią.
Jest to także forma nieuczciwej konkurencji, przez którą działający bezprawnie konkurent może ocieplać swój wizerunek, powiększać grono klientów i sprawnie obniżać swoje koszty funkcjonowania. Taki proceder można zaobserwować u firm różnej wielkości z wielu branż. Przykłady?
Dotychczas trudno było walczyć z greenwashingiem. Oczywiście można było podnosić roszczenia na podstawie zakazu nieuczciwej konkurencji czy nieuczciwych praktyk, jednak brakowało do tego szczegółowych i przemyślanych norm. Dyrektywa greenwashingowa ma to zmienić wprowadzając przede wszystkim:
Dyrektywa greenwashingowa ma zostać transponowana do systemów prawnych państw członkowskich do 27 marca 2026 r. W Polsce jej regulacje znajdą się w ramach ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z dnia 23.08.2007 r. Miejmy nadzieję, że położy to kres kłamliwym pseudoekologicznym praktykom marketingowym.
Współautorem artykułu jest Jan Podraza – Legal Assistant